Letterlijk en figuurlijk 180º

14 december 2014 - Cairns North, Australië

Vliegreis, check. Bagage, check. Hotel, check. Tablet aan, check. Inspiratie, uhhmmm dat laat ik maar aan jullie over... Here we go, eens kijken of ik wat schrijversbloed in me heb.

Daar zit ik in Australië, aan het zwembad van m'n hotel in Cairns om precies te zijn. En wat een avontuur was alleen de vliegreis al. Afgelopen dinsdag op 9 december vertrok ik vanuit Nederland met alleen een volgepropte rugzak en backpack. Met als enige vliegervaring Rome, Londen en Lissabon op m'n cv (bij gebrek aan een beter woord) had ik verwacht op de dag zelf vol spanning te zitten. Maar niets was minder waar, ik was rustig en klaar om te gaan. Na weken voorbereiding en eerlijk gezegd al een week eerder in Australie zat met m'n gedachten, mocht ik eindelijk! Tevens had ik van te voren genoeg tips gekregen over de reis, jetlag, beenruimte, menukeuze, filmkeuze, mogelijke turbulentie en eventuele medicatie om de reis te 'verzachten'. Zonder de verwachtte samengekneprn billen en angstzweet ging de vlucht heel goed. Het viel me echt mee. Gelukkig had ik genoeg afleveringen van series op m'n tablet staan om de reis goed door te komen. Grootste gedeelte heb ik kunnen slapen, dromen over Australië en wat ik daar allemaal ga doen. En ik had het geluk dat ik tijdens m'n langste vlucht, die 14 uur duurde, naast een Australiër zat. En nee.... niet zomaar een! Neem voor de lol de meest typische Australiër in je hoofd die je maar kan bedenken, idd dat is Tony! Een man van rond de 50, halflang blond haar met een slag erin, zongebruinde huid, ondeugende 'boyish' uitstraling, relax, layback, geïnteresseerd, erg behulpzaam en met als klap op de vuurpijl een surfplank als bagage haha! Na een diepgaande kennismaking werd ik voor een typische Aussie barbie (BBQ) uitgenodigd bij hem thuis in Byron Bay, hier kom ik langs. Voor alle noodgevallen heb ik z'n nummer en die van z'n hele gezin gekregen haha. Daarna hebben we samen de plattegronden (thanks Bar) bekeken en raadde hij me de mooiste plekken, met een minder hoog toerisme gehalte aan. Super leuk begin van m'n reis en eerste contact met Australië.

Eenmaal in Australie ga ik toch echt het onbekende tegemoet want, de meeste activiteiten en slaapplaatsen heb ik niet gepland (wat best wat is voor iemand die graag controle houdt). Hieronder de dingen die ik heeel graag wil doen/zien. Voor diegene die m'n reisschema niet weten. Ik start in Cairns en reis via de oostkust naar Melbourne. Nadat ik de Australian Open(ZO'N ZIN IN) heb bezocht reis ik via de great ocean road naar adelaide en hoop ik ook nog coober pedy en Uluru te bezoeken. Daarna is het alweer tijd om terug naar huis te gaan.

Bucketlist:
- PADI cursus
- Cape Tribulation
- leren surfen (en ja Liz ik weet het, heb geen balans en het zal waarschijnlijk net zo'n drama worden als snowboarden hihi)
- parachute springen (iets waar ik echt wel tegenop zie, maar mezelf zowel letterlijk als figuurlijk voor m'n kop sla als ik dit niet doe met deze omgeving als uitzicht)
- Raften op de Tully River
- Flyboarden
- Whitsunday Island
- Fraser Island
- Eten bij Quay (en dan vooral chocolate ethereal, ziet er al verdomd heerlijk uit)
- Eten van inheemse producten (sorry Croc en Billy)
- Australian Open (yes m'n eerste Grand Slam!!!)
- Knuffelen/voeren/zien van koala's, vogelbekdieren, schildpadden, krokodillen en kangoeroes
- 12 Apostelen langs the Great Ocean Road
- Bezoeken van de grotere steden als Brisbane, Sydney en Melbourne

In Cairns, liep ik gelijk tegen een blok warmte aan. Niks om over te klagen, gelijk de zonnebril op en m'n vest uit. Het feit dat het lekker weer is zorgde ervoor dat m'n al positieve humeur omhoog schoot en totaal m'n jetlag vergat. In het hotel aangekomen, snel m'n backpack gedumpt, kleding aangedaan die meer bij dit weer paste en Cairns ingedoken. Met als eerste bestemming (hoe ironisch klinkt dit uit mijn mond): winkels! Op zoek naar kleding, bikini, etenswaar en zonnebrand. Helaas had ik niet veel geluk, ik kon de kledingwinkels niet vinden. Dus moest ik morgen weer... Cairns is niet heel groot er zijn een paar straten die parallel aan elkaar liggen waar het allemaal 'gebeurt'. De straat die aan de zee ligt wordt de Esplanade genoemd, hier zijn tientallen restaurants met specialiteiten uit letterlijk alle landen (Zweden, turkije etc) en reisbureaus te vinden. In plaats van dat ik gelijk de zee in kon rennen, mag dat niet. Er schijnen krokodillen aanwezig te zijn. Dus is er een lagoon gemaakt, een plek waar iedereen is om te zonnen. En gelijk een ideale plek om mensen te leren kennen, zo sprak en chillde ik hier vrijdag twee duitse meiden. Contact maken gaat zo makkelijk. Ook bij de duikcursus, een gezellige groep met leeftijdsgenoten! Iedereen heeft vakantie en iedereen wilt er een leuke tijd van maken en dat straalt er vanaf. Aan alles is te merken dat Cairns leeft van toerisme. De locals zijn zo relax en leven echt volgens het motto don't worry, be happy. Zij zorgen dat alles op tijd en goed klaarstaat en nemen ook deel aan de vakantiesfeer. Alles wat voor toeristen is, is goed verzorgd. Vervolgens ben ik naar het duikcentrum gegaan waar ik aankomende zaterdag en zondag aan m'n PADI cursus ga beginnen. Gelijk een cursrboek meekreeg, inclusief huiswerk. Dacht ik van hw af te zijn.... Omdat ik natuurlijk wel een beetje een idee wil hebben waar ik tijdens de duiken tegenaan kijk (iig meer wil weten dan hé dat is een vis/anemoon/koraal) ben ik donderavond gelijk naar een presentatie over het Great Barrier Reef gegaan. Erg interessant en nu maar hopen dat ik inderdaad Nemo, Dory en wat schildpadden tegenkom tijdens het duiken;). Volgens Gareth, een super enthousiaste marine bioloog (aan wie deed dat me denken Den?;)) komen we sowieso schildpadden en diverse haaien tegen. Ben daarna vroeg gaan slapen, die jetlag hakt er best in. Zit trouwens nog steeds niet in een goed ritme.

Werd de volgende dag al om half vijf wakker, wat me gelijk een moment gaf om zonsopgang te bekijken. Helaas was de zon achter de bergen,maar hoorde van de locals dat dat helemaal goedkomt als ik richting het zuiden ga. Maar nog steeds was het uitzicht prachtig, zie de fotos. De fauna en flora zijn hier zo anders, tropische bomen, dieren die fellere kleuren hebben en natuurlijk de sterrenhemel die anders is georiënteerd dan wat ik gewend ben.De kledingwinkels zitten in de 'malls', wiens ingangen verstopt zitten tussen alle restaurants en reisbureaus. Was lekker cool in die malls en de kerstsfeer was duidelijk aanwezig. De rest van de dag naar Peter Pans geweest om wat tour s te boeken, aanrader voor iedereen! Heb een foto van de planning gemaakt, dus mocht je benieuwd zijn, ik heb hem toegvoegd. Verder bij de lagoon gelegen en van het weer genoten.

Vandaag en gisteren aan de duikcursus begonnen. En het is zooo leuk, heb je het nog nooit gedaan zet het op je bucketlist! Het is wel een overgave, vertrouwen op je materiaal, je eigen ademhaling en de rust bewaren maar het is zo mooi. Het klinkt stom maar in een doodgewoon zwembad was het al mooi, de schitteringen van het licht en de bubbels die door m'n mededuikers worden uitgeblazen. Moet je eens voorstellen hoe het in de great barrierr reef is, inclusief een nachtduik waarbij er andere dieren wakker zijn.

Wist je datjes:
- ze hier heel eco-friendly zijn en de meeste autos op elektriciteit rijden
- ze (voor mij) aan de verkeerde kant van de weg rijden
- ik met m'n gedachten kan afdwalen als ik iets bijzonders zie
- dit 'hele goede' redenen zijn waarom ik bijna 3x ben aangereden hihi

- kerst hier groots wordt gevierd (zie fotos)
- ik het maar een apart idee vind met deze warmte
- er genoeg kerstmannen staan in een warm kerstpak
- niet snap hoe ze dat volhouden

- er savonds heel veel geluiden zijn op straat
- dit voornamelijk wordt veroorzaakt door vleermuizen
- ze, zonder dollen, met honderden tegelijk in 1 soort boom zitten (zie foto)
- je niet rondom of iig te dichtbij deze boom wilt komen
- ik hier net op tijd voor werd gewaarschuwd door een local
- er anders een grote flets 'faeces' op me had gezeten

- nu ik toch in medische termen zit...
- hier de zorg wordt aangeprijsd of het de nieuwe iphone is (zie foto's)
- me super ongemakkelijk had gevoeld als ik de urologie praktijk had moeten binnenlopen (komt er net een bekende langs, hi....oepsie)
- daarom blij ben dat ik als vrouw zijnde nooit naar urologie hoef

- ik de enige twintiger ben in dit hotel
- de fotos laten zien waarom dit de reden is
- dit alweer de laatste nacht is dat ik hier slaap
- morgen om 6.05 wordt opgehaald om 3 dagen op een boot te leven om te duiken in de great barrier reef:)
- m'n eigen masker en snorkel al heb gekocht omdat ik het duiken zooo vreselijk vet vind
- vanaf woensdagavond het echte backpackersleven begint in een hostel

- al twee dagen aan het aftellen ben
- nog 7 nachtjes hoef te slapen
- en dannnnn ga skydiven
- ik het best eng vind, maar deze mogelijkheid niet wil overslaan
- tot die tijd duiken, naar cape tribulation en atherton tablelands op het programma staan

- ik bezig ben met m'n integratie
- door twee sarongs te kopen
- ik hiervoor geen idee had hoe je zo'n ding noemde
- ontzettend blij ben dat ik ze heb omdat broeken te warm zijn

- ik deze tekst al vier keer heb getypt
- lang leven een goede wifi verbinding
- er ook een knop is om de tekst op te slaan
- wat was dat gezegde ook alweer... iets met een ezel en een steen
- de grapjes die ik probeer te maken naar de vierde keer typen eigenlijk helemaal niet meer leuk zijn
- jullie het er toch maar mee moeten doen aangezien ik anders amper wat op papier heb na 2 uur werk;)

Begonnen als een typische Hollandse, wiens melkwitte benen wel wat zon konden gebruiken, klaar om Australië te ontdekken, de vraag is nu: hoe vlieg ik terug? Ben ik een grote sproet geworden of zo rood als een kreeft? Heb ik alles kunnen doen wat er op m'n lijstje stond? Wie heb ik allemaal leren kennen? Wat heb ik gezien? Waar heb ik geslapen? Wat heb ik gegeten (kangoeroe/krokodil en iets bij Quay)? Hopelijk kan ik deze vragen in de loop van de weken een beetje beantwoorden. Het wordt één grote verrassing, een avontuur en wat heb ik er een zin in:)

Voor nu is het beetje inspiratie en de overgebleven energie die ik had op. Voor mij bedtijd en voor jullie nog een halve dag te gaan, toch een raar idee. Als jullie handige tips hebben over wat ik ab-so-luut niet mag overslaan in Australië, dan hoor ik dat heel graag:)

Aan deze blog is een mailingslijst gekoppeld. Dus mocht het zo zijn dat je op de hoogte gehouden wilt worden over wanneer ik een nieuwe tekst publiceer, meld je dan aub aan (hoeft mam ze niet steeds door te sturen). Ow en ik hoor natuurlijk ook heel graag wat jullie van de teksten en fotos vinden, heb ik tenminste niet het gevoel dat ik naar het luchtledige schrijf haha.

Fijne dag allemaal,

X Dais

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Irma:
    14 december 2014
    He lieverd, met mijn adem ingehouden heb ik jouw eerste blog gelezen, helemaal leuk hoe je schrijft, hoe het met je gaat en dat het een groot avontuur is, voor de aankomende 3 dagen heel veel genot op de boot, met duiken en alle moois wat je ogen kunnen zien. dikke kus ma
  2. Arthur:
    14 december 2014
    Wat een heerlijke tijd heb je al meegemaakt in Australië. En wat gaaf de dingen die nog op je Bucketlist staat. Ik heb met heel veel plezier je blog gelezen. liefs pa
  3. Tineke Mooi:
    14 december 2014
    Superleuk! Had mijn reactie al op Facebook geplaatst-;)
  4. Kaylee:
    14 december 2014
    Waaauuuuuw Dais super tof man! En je schrijft echt super leuk! in het begin dacht ik omg zoooooo lang verhaal maar ineens was ik al op het einde Echt leuk om te lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt heb nu al zin om je volgende stukkie te lezen! Heel veel plezier op de boot en doe nemo de groeten van me dikke kus xx Kaylee
  5. Wieke Nijmeijer:
    14 december 2014
    Wauw daisy, wat supervet! Enorm leuk om te lezen. Ik wens je ontzettend veel plezier!
    Liefs xx
  6. Pauline:
    14 december 2014
    Hey Dais, wat leuk om te lezen dat het je zo goed bevalt. De start met crocodile dundee, geweldig. Raar idee dat jij nu met mooi weer naar al die kerstversiering kijkt. Geniet verder en wacht met genoegen je volgende berichtje af. Lfs Pauline
  7. Anita:
    14 december 2014
    Ik herken je gevoel over het duiken. Zo bijzonder die stilte onder water, en wat zal je mooie dingen zien waarvan je nog lang zult nagenieten. Ik ben nu al benieuwd naar je verhalen Heel veel plezier. X Anita en Fam.
  8. Patty:
    14 december 2014
    Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien! Prachtig! Lekker genieten daar, hoor!
  9. Helma:
    14 december 2014
    Hoi Dais, erg leuk om je reisverhaal te lezen en foto s te zien.
    Fijn dat je vliegreis meegevallen is.
    Geniet van de prachtige onderwater wereld !!!! .
    Oma heeft vanmiddag ook je verhaal gelezen .
    Geniet , we zijn erg benieuwd naar je volgende verhalen.
    X Helma, Jaap, Wesley en Lindsey
  10. Helma:
    15 december 2014
    Lieve Dais, Wat is het toch fantastisch wat je allemaal doet en meemaakt.
    Ik geniet volop van je leuke verhalen.
    Ik leef elke dag met je mee.
    Dikke zoen Oma